با تراشه جدید"اینتل" مستقیماً به حافظه دسترسی پیدا کنید - سخت افزار - اخبار

با تراشه جدید"اینتل" مستقیماً به حافظه دسترسی پیدا کنید

دسته : سخت افزار در تاريخ ۱۳۸۷/۶/۳ ۵:۱۱:۵۴ (705 بار خوانده شده)
شرکت اینتل، بزرگ‌ترین شرکت سازنده قطعات نیمه هادی، تراشه جدیدی را ساخته است که مستقیماً می‌تواند به حافظه رایانه‌ها دسترسی پیدا کند.

شرکت اینتل در حال ساخت قطعه‌ای با نام کنترل کننده یکپارچه حافظه است که اطلاعات بین ریزپردازنده و حافظه رایانه را مستقیماً به پردازنده منتقل می‌کند. نتیجه، پردازنده‌ای است که محاسبات را سریع‌تر انجام می‌دهد. از دیگر مشخصه‌های آن می‌توان به افزایش قابلیت‌ها برای دستیابی به فایل‌های صوتی و تصویری و به اشتراک‌گذاری کار بین رایانه‌ها اشاره کرد.

اینتل می‌گوید: طراحی جدید او سرعت نوشتن در حافظه و یا بازخوانی داده‌ها را در مقایسه با نسل‌های قبلی، سه برابر کرده است.

هرچند AMD نیز از سال 2003 تراشه memory-controllingرا روانه بازار کرده است، اما پردازنده‌های جدیدی که از این طراحی استفاده می‌کنند با تاخیر روبرو بوده و مشتریان با آن کمی مشکل دارند.
اینتل، طرح اولیه تراشه خود را در "کنفرانس توسعه دهندگان" که اوایل هفته جاری در سانفرانسیسکو برگزار شد، با عنوان یک ریزمعماری و تحت نام Nehalem منتشر کرد.

هرچند پیش از این بخش‌هایی از این طرح اعلام شده بود اما در این کنفرانس از جزئیاتی پرده‌برداری شده که تازگی داشت.

امتیازی که در این میان AMD دارد این است که این شرکت تقریباً هر دو سال یک بار یک تراشه جدید طراحی می‌کند، همین موضوع، عاملی شد که در هفته جاری قیمت سهام این شرکت افزایش پیدا کند. AMD در طول 18 ماه گذشته بیش از 5 میلیارد دلار زیان متحمل شده است که همین امر باعث شد ماه گذشته "هکتور روییز" (Hector Ruiz) پس از 6 سال سکان هدایت شرکت را به "دِرک مِیِر" (Dirk Meyer) تحویل دهد.
تراشه جدید که Core i7 نام دارد، ممکن است به "پاول اوتلینی" (Paul Otellini)، مدیر اینتل در افزایش میزان فروش و کسب سود بیش‌تر کمک کند. گران‌ترین پردازنده اینتل که مختص سرورها است با قیمت هر عدد 157,3 دلار فروخته شده است. در مقابل گران‌ترین آن‌ها برای کامپیوترهای رومیزی هر عدد 1.44 دلار به فروش رفته است.