تلاش برای اجرای قانون جدید مناقصات در حوزه ICT - قوانین - اخبار

تلاش برای اجرای قانون جدید مناقصات در حوزه ICT

دسته : قوانین در تاريخ ۱۳۸۷/۱/۲۵ ۶:۴۷:۱۵ (992 بار خوانده شده)
رئیس نظام صنفی رایانه‌ای گفت: الزامات و اثرات قانون و مقررات وابسته به برگزاری مناقصات پس از دو سال تصویب طرح و درک نشده است.



رئیس نظام صنفی رایانه‌ای از تلاش برای اجرای قانون جدید مناقصات در حوزه ICT خبر داد و گفت: الزامات و اثرات قانون و مقررات وابسته به برگزاری مناقصات پس از دو سال تصویب طرح و درک نشده است.
امیر حسین سعیدی اضافه کرد: با وجود آنکه بیش از دو سال از تصویب قانون برگزاری مناقصات می گذرد، به نظر می رسد الزامات و اثرات این قانون و مقررات وابسته به آن چندان که باید در حوزه فناوری اطلاعات طرح و درک نشده است.
وی اضافه کرد: با توجه به الزامات این قانون، مقررات ارجاع کار در قراردادهای انفورماتیکی سازمان‌های دولتی نیازمند بازنگری و متناسب‌سازی است.
همچنین اجرای این قانون و مقررات تبعی آن فرصت‌هایی را برای بهبود مکانیزم‌های بازار مناقصات و شفاف‌سازی این بازار فراهم می‌آورد. بنابراین تلاش برای اجرایی شدن آن در دستور کار سازمان قرار گرفته است.
سعیدی در خصوص تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با رعایت قواعد بازی گفت: در ارتباط با تدوین آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با قواعد بازی در حوزه فناوری اطلاعات مشخصا چند فعالیت به صورت همزمان در کمیسیون‌های تخصصی سازمان در استان‌های مختلف در دستور کار قرار گرفت که از مهمترین نتایج آن تدوین چارچوب کاری فاز سوم نظام مهندسی نرم‌افزار (استان تهران)، بازبینی و اصلاح آیین‌نامه تولید، فروش و مصرف بسته‌های نرم‌افزاری (استان تهران)، تهیه قرارداد تیپ طراحی سایت‌های اینترنتی و پورتال (استان خراسان رضوی)، تهیه آیین‌نامه مربوط به قراردادها و خریدهای رایانه‌ای (استان خراسان رضوی)، تهیه آیین‌نامه مربوط به قراردادها و خریدهای رایانه‌ای (استان خراسان رضوی) و تهیه منشور اخلاقی صنعت نرم‌افزار (استان اصفهان) است.
وی اضافه کرد: همچنین تعامل با سازمان‌های مرتبط با حوزه کسب‌وکار اعضا نظیر سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی از دیگر اقدامات مهم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است. سعیدی در ادامه سخنان خود به تلاش سازمان برای اجرای کامل طرح رتبه‌بندی جدید شرکت‌ها و ظرفیت انجام کارها اشاره کرد و گفت: شورای عالی انفورماتیک به منظور توسعه پویایی شرکت‌های انفورماتیکی و گسترش فناوری انفورماتیکی و ایجاد امکان توزیع کار و قراردادها شرکت‌های انفورماتیکی را بر اساس آیین‌نامه جدیدی، احراز صلاحیت‌ها را طبقه‌بندی می‌کند.
رئیس نظام‌صنفی تاکید کرد: در این آیین‌نامه نیروی انسانی و درآمد از عوامل اصلی ارزیابی شرکت‌ها است که سهم عامل نیروی انسانی 80 و عامل درآمد 20 درصد از امتیاز کل است. در این روش شرکت‌ها همزمان با ارائه مدارک مربوط به محاسبه امتیاز خود فرم خود اظهاری مربوط به فهرست تفصیلی فعالیت شرکت‌ها را هم ارائه می‌کنند. همچنین امتیاز هر رشته فعالیت شرکت از ضرب امتیاز کل شرکت در سهم فعالیت اظهار شده در فرم خود اظهاری محاسبه می‌شود که بر اساس این فرم فعالیت شرکت‌های انفورماتیکی در 13 رسته اصلی طبقه بندی می‌شود.
وی افزود: طرح رتبه‌بندی فروشگاه‌ها نیز توسط کمیسیونی در شورای مرکزی در حال بررسی است که تدوین چارچوب اولیه، جهت تصویب در دستور کار نشست فروردین ماه شورای مرکزی قرار دارد.