رفع فیلتر از یوتیوب - اینترنت - اخبار

رفع فیلتر از یوتیوب

دسته : اینترنت در تاريخ ۱۳۸۷/۶/۶ ۴:۴۴:۰۴ (733 بار خوانده شده)
دادگاهی در ترکیه پس از این که صدها سایت در اعتراض به افزایش سانسور، اینترنت خود را داوطلبانه مسدود کردند به برداشته شدن فیلتر سایت اشتراک ویدیویی یوتیوب رای داد.
دسترسی به سایت یوتیوب در ترکیه از ماه می و به‌دنبال ارسال ویدیوهایی به این سایت اشتراک‌گذاری ویدیو که نسبت به آتاتورک، بنیانگذار ترکیه‌ی لائیک، توهین‌آمیز دانسته شده بودند مسدود شد.


دو ممنوعیت قبلی یوتیوب رفع شده بودند اما تصمیم اخیر دادگاه به‌دنبال مشارکت 412 وب‌سایت و وبلاگ ترکیه‌یی در یک اعتراض آنلاین در هفته‌ی گذشته صورت گرفت.
پس از این که معلوم شد 853 سایت در ترکیه به دستور دادگاه مسدود شده‌اند، این سایت‌ها به طور موقت خود را فیلتر کردند؛ به گفته‌ی سازماندهنگان این اعتراض، بسیاری از حکم‌های فیلتر سایت‌ها یک جانبه بوده و بیم ایجاد محیط افزایش سانسور را برمی‌انگیزد.
ممنوعیت یوتیوب و سایت‌های دیگر در زمانی که ترکیه به دلیل محدودیت آزادی بیان تحت تفحص اتحادیه‌ی اروپا که مایل است به عضویت آن بپیوندد قرار گرفت، تصویر این کشور را مخدوش ساخته است.
بر اساس بند 5651 قانون جزایی ترکیه، وب‌سایت‌ها برای مجموعه تخلفاتی از جمله توهین به آتاتورک، هرزه‌نگاری کودکان و تشویق به خودکشی فیلتر خواهند شد.