کلیات لایحه جرایم رایانه‌ای تصویب شد. - قوانین - اخبار

کلیات لایحه جرایم رایانه‌ای تصویب شد.

دسته : قوانین در تاريخ ۱۳۸۷/۶/۲۰ ۴:۱۰:۱۶ (1002 بار خوانده شده)
کلیات لایحه جرایم رایانه‌ای در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و بر این اساس اخلالگران و سوءاستفاده کنندگان از شبکه رایانه‌ای کلاهبردار محسوب شده و به مجازات مقرر برای کلاهبرداری محکوم خواهند شد.



به گزارش مهر، در این لایحه که امروز به تصویب نمایندگان رسید مجازات‌های مختلف برای جرایمی نظیر دسترسی بدون مجوز به سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، شنود امواج الکترومغناطیسی بدون مجوز، دسترسی بدون مجوز به داده‌های رایانه‌ای سری و افشاء آنها، صدمه زدن عمدی به داده‌های رایانه‌های دیگران و اختلال در سیستم رایانه‌ای دیگران درنظر گرفته شده است.

در صورت تصویب نهایی این لایحه هر کس از سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد، توقف داده‌ها یا اختلال در عملکرد سیستم، سوءاستفاده نماید و از این طریق وجه یا مال یا منفعت یا خدمات مالی و یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند کلاهبردار محسوب شده و به مجازات مقرر برای کلاهبرداری محکوم خواهد شد.

در این لایحه همچنین مجازات‌های مختلف بر اساس قانون مجازات اسلامی درباره کسانی که به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی محتویات مستهجن تولید یا منتشر کنند پیش‌بینی شده است. در این لایحه همچنین آئین‌نامه دادرسی مربوط به جرایم رایانه‌ای پیش‌بینی شده است. نمایندگان در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی با 175 رای موافق، 3 رای مخالف و 2 رای ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر کلیات این لایحه را به تصویب رساندند.

این لایحه مشتمل بر 42 ماده و شش مبحث است که بخش نخست آن شامل کلیات و تعاریف است. در صورت تصویب نهایی این لایحه مفاهیمی نظیر داده رایانه، داده محتوا، سیستم رایانه‌ای، سیستم مخابراتی و ارائه دهنده خدمات رایانه‌ای تعریف خواهد شد.