گامی به سوی وب 3 نقشه معنایی در اینترنت منتشر شد . - اینترنت - اخبار

گامی به سوی وب 3 نقشه معنایی در اینترنت منتشر شد .

دسته : اینترنت در تاريخ ۱۳۸۷/۶/۳۱ ۴:۴۶:۳۷ (859 بار خوانده شده)
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، این نقشه معنایی جدید، معنی و مفهوم کلمات مختلف را به کامپیوتر یاد می‌دهد و دامنه لغات یک سیستم نرم‌افزاری را چند برابر یک دانشجوی آمریکایی می‌سازد.

شرکت Cognition Technologies از هفته گذشته ارایه مجوز این نقشه معنایی را به شرکت‌های نرم‌افزاری علاقه‌مند آغاز کرده است. این فناوری قادر است کلمات را براساس زمان فعل و مفهوم کلی جملات درک کند. به عبارت دیگر، این نقشه معنایی نظیر مغز انسان عمل می‌کند.
اسکات ژاروس (Scott Jarus)، مدیر اجرایی شرکت Cognition Technologies می‌گوید: ما به طور مجازی تمامی معانی کلمات و عبارات انگلیسی را به کامپیوترها آموخته‌ایم. این امر مطمئنا یکی از زیرساخت‌های اصلی تشکیل دهنده وب 3 یا به اصطلاح "وب معنایی" است. آنچه هم‌اکنون شاهد آن هستید، حاصل 30 سال تلاش است.
این نقشه معنایی، بزرگ‌ترین نقشه از نوع خود در دنیاست که دامنه لغات یک کامپیوتر را ده بار بیش‌تر از یک دانشجوی معمولی آمریکایی گسترش می‌دهد.
انتظار می‌رود نسل سوم فناوری و دنیای آنلاین دربردارنده برنامه‌هایی با هوش مصنوعی ادراکی باشد که با کیفیت و سرعت مناسبی تحت اینترنت پهن‌ باند عمل خواهد کرد.
در صورتی که فناوری معنایی در جست‌وجوی اینترنتی به کار برود، نتیجه جست‌وجوی کاربران به جای کلید واژه‌های کاربران، براساس هدف ذهنی آنها فهرست می‌شود.
برای مثال اگر کاربران عبارت "سودای پرندگان" را جست‌وجو کنند، موتور جست‌وجوی معنایی، متونی با درون‌مایه غم‌انگیز و مرتبط به گونه‌های مختلف پرندگان را فهرست می‌کند.
نقشه معنایی شرکتCognition ، در حال حاضر در نرم‌افزار e-discovery شرکت ارایه کننده منابع اطلاعاتی دولتی، تجاری و فناوری Lexis Nexis نیز به کار گرفته شده است. نرم‌افزار e-discovery یک مجموعه قضایی آنلاین است که در مرحله ارایه شواهد و مدارک در دادگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ژاروس در این باره می‌گوید: نقشه معنایی در نرم‌افزار حقوقی e-discovery به قضات کمک می‌کند سوزنی را در انبار کاه پیدا کنند.
در گذشته همه چیز باید به صورت کتبی ارایه می‌شد و این امر مستلزم جابه‌جایی ده‌ها جعبه کاغذ و مدرک می‌شد، اما هم‌اکنون 80 درصد کار به صورت دیجیتالی انجام می‌‌شود و وکلا و قضات می‌توانند هر سند و مدرکی را با یک جست‌وجوی کوچک پیدا کنند.
علاوه بر این، برنامه قضایی Caselaw شرکت Cognition هم با استفاده از فناوری معنایی، احکام قضایی بیش از نیم قرن گذشته دادگاه فدرال آمریکا را ارایه می‌دهد. همچنین به گفته ژاروس، نقشه معنایی در تعداد زیادی از پایگاه داده‌های پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است.
شرکت Cognition ادعا می‌کند دایره‌المعارف آنلاین ویکی پدیا را به نقشه معنایی خود مجهز کرده است.
یکی از چشم‌انداز‌های وب 3، توسعه هوش مصنوعی است که حجم وسیعی از اطلاعات را برای ارایه بهترین محتوای ممکن به کاربران زیر و رو می‌کند.
ژاروس می‌گوید: در وب 3 شاهد نرم‌افزاری خواهیم بود که همواره علایق‌تان را زیر نظر می‌گیرد و مفهوم جست‌وجوی شما را دقیقا درک می‌کند.
اما شرکت Cognition Technologies رقبای دیگری هم دارد که هر کدام نگرش‌های خاصی در زمینه فناوری معنایی دارند.
مایکروسافت، غول نرم‌افزاری آمریکا در ماه ژوییه گذشته شرکت Powerset را خریداری کرد که سه سال از فعالیت آن می‌گذرد. Powerset یک موتور جست‌وجو است که به جای پیدا کردن کلید واژه‌ها، مقصود و هدف ذهنی کاربران را در جست‌وجو لحاظ می‌کند.
به اعلام مایکروسافت، فناوری Powerset قرار است سرویس جست‌وجوی مایکروسافت را تقویت کند که در حال حاضر پس از گوگل و یاهو، سومین بستر بزرگ تبلیغات آنلاین جست‌وجو محور است. اما موتور جست‌وجوی معناگرای Powerset زبان‌شناسی و مهندسی نرم‌افزار را تحت یک پلات‌فورم برای دریافت منظور اصلی سوال یا عبارت کاربران، به همدیگر پیوند می‌دهد. این در حالی است که موتورهای جست‌وجوی معمولی، هر کلمه را به طور واحد پردازش می‌کنند.
به گفته ساتیا نادلا (Satya Nadella)، نایب‌رییس جست‌وجو، پورتال و تبلیغات مایکروسافت، یک سوم جست‌وجوهای امروزی، جواب مورد نظر کاربران را در نخستین جست‌وجو ارایه نمی‌کند.
نادلا می‌گوید: برای مثال موتورهای جست‌وجو قدرت درک این را ندارند که دو واژه "بوته" و "درخت" مفاهیم مشابهی هستند و یا همین اتفاق برای جست‌وجوی کلمه سرطان به کار می‌رود که در یک جا به معنای نوعی بیماری است و در جایی دیگر به یک برج فلکی اشاره دارد.
گزارش از سیما میدانی