موزیلا به اشتباه خود اعتراف کرد. - اینترنت - اخبار

موزیلا به اشتباه خود اعتراف کرد.

دسته : اینترنت در تاريخ ۱۳۸۷/۷/۲ ۵:۵۴:۲۷ (765 بار خوانده شده)
این ماجرا از آنجا شروع شد که کاربران سیستم‌عامل Ubuntu لینوکس، هفته گذشته اعلام کردند که نسخه جدید مرورگر Firefox که با نام Firefox 3.0.1 شناخته می‌شود، به همراه یک مجوز توافقی عرضه شده است.

همکاران سیستم - به دنبال انتقادات شدید کاربران لینوکس مبنی بر افزودن یک مجوز توافقی جدید به Firefox، شرکت موزیلا که تولیدکننده این مرورگر اینترنتی متن‌باز محسوب می‌شود به این اشتباه خود اقرار کرد و خاطرنشان ساخت که در نسخه آتی این مرورگر، این مجوز را حذف خواهد کرد.

میشل بیکر(Mitchell Baker) مدیرعامل اسبق شرکت موزیلا که هم‌اکنون مدیریت بنیاد موزیلا(Mozilla Foundation) را در اختیار دارد، در دو پست جداگانه در یک وبلاگ رسمی به اشتباه این شرکت در ارایه مجوز توافقی برای کاربران عادی(EULA) برای عرضه نسخه لینوکسی مرورگر اینترنتی Firefox اعتراف کرد و توضیح داد که مجوز EULA در نسخه بعدی این مرورگر حذف خواهد شد.

بیکر هفته گذشته در این باره گفته بود: «مهم‌ترین نکته در این زمینه است که قبول بکنیم محتوای این مجوز برای همکاری دو برنامه لینوکس و Firefox اشتباه بوده است. محتوای صحیح برای این مجوز آن است که کدها بر اساس قانون FLOSS(نرم‌افزار متن‌باز رایگان) اداره شوند، نه مجوزی که هم‌اکنون برای کاربران در نظر گرفته شده است. ما مجوزی ارایه دادیم که به قانونFLOSS اشاره دارد، اما اشتباه بزرگ ما آن بود که این مجوز را به نسخه Ubuntu لینوکس، دیگر توزیع‌کنندگان محصولات متن‌باز و عرضه عمومی برای بازبینی ارجاع ندادیم».

پس از این، بیکر پا را فراتر گذاشت و در این باره توضیح داد: «ما به این نتیجه رسیده‌ایم که همه مجوزها و قوانین مبتنی بر EULA مشکل‌ساز است، حتی اگر پایه اصلی نرم‌افزار بر اساس FLOSS سامان‌دهی شده باشد. بنابراین ما این مجوز را از حذف می‌کنیم».

این ماجرا از آنجا شروع شد که کاربران سیستم‌عامل Ubuntu لینوکس، هفته گذشته اعلام کردند که نسخه جدید مرورگر Firefox که با نام Firefox 3.0.1 شناخته می‌شود، به همراه یک مجوز توافقی عرضه شده است.

مارک شاتلورث( Mark Shuttleworth) مدیرعامل شرکت Canonical که حامی تجاری Ubuntu محسوب می‌شود، به سرعت در یک پست الکترونیکی به این اقدام پاسخ داد: «من مجوزEULA را بهترین روش نمی‌دانم. این مایه تاسف است که موزیلا به این نتیجه رسیده که این مجوز مورد نیاز است».