ساخته شدن سیستم تشخیص اشیا با شنیدن؛ امید جدید نابینایان - مخابرات - اخبار

ساخته شدن سیستم تشخیص اشیا با شنیدن؛ امید جدید نابینایان

دسته : مخابرات در تاريخ ۱۳۸۷/۱/۷ ۱۸:۳۲:۵۹ (1111 بار خوانده شده)
گروهی از دانشمندان آلمانی با الهام از ویژگیهای راداری خفاشها، دستگاهی ساختند که با استفاده از نرم‌افزار ویژه‌ای می‌تواند حقیقت پیرامون افراد را به جای دیدن بشنود.

محققان دانشگاه "توبینگ" آلمان نرم‌افزاری را ساخته‌اند که با کمک آن می‌توان به‌راحتی حقیقت پیرامون را با گوش دادن به آن درک کرد.

در حقیقت این آلگوریتم نرم‌افزاری، انعکاسهای صوتی حاصل از برخورد میان لرزشهای امواج صوتی و اجسام را رمزگشایی می‌کند و بدون آنکه نیاز به دیدن اجسام باشد به کاربر کمک می‌کند که نوع شیء را تشخیص دهد. این نرم‌افزار می‌تواند امیدهای جدیدی را برای برقراری یک ارتباط بصری با دنیای خارج برای نابینایان ایجاد کند.

اولین نتایج آزمایش این نرم‌افزار روی 5 گونه مختلف درخت انجام شد و نتایج آن 100 درصد مثبت بود. در حقیقت در این آزمایش یک سؤال ساده مطرح شد: خفاشها چگونه می‌توانند درگیاهان مختلف بدون نیاز به دیدن، میوه‌های مورد علاقه خود را از میان شاخ و برگ درخت پیدا کنند؟

نتایج این تحقیقات که برپایه این ویژگی راداری خفاشها استوار شده است، در مجله " PLoS Computational Biology" منتشر شده است.

در این آزمایش از پنج گونه مختلف درخت استفاده شد و این نرم‌افزار توانست با استفاده از فرکانس انعکاسهای صوتی نوع، بزرگی، تعداد و سن گیاهان را شناسایی کند.

در این خصوص پروفسور "یوسی یوول"، سرپرست این تیم تحقیقاتی اظهار داشت: این کشف می‌تواند نتایج مهمی در دنیای علمی داشته باشد. در حقیقت بیشتر آلگوریتمهای حسی برپایه قدرت بینایی استوار شده‌اند. این درحالی است که این سیستم حتی بدون حضور نور و قدرت بینایی نیز می‌تواند به نتایج شگفت انگیزی دست یابد.

از دیگر کاربردهای این سیستم، شناسایی افراد مظنون به جنایت در تاریکی و در میان مردم عادی است؛ به‌طوری‌که این نرم‌افزار با جمع‌آوری امواج صوتی ساطع شده و انطباق این امواج با اطلاعات مندرج در پایگاه اطلاعاتی پلیس می‌تواند فرد مظنون را شناسایی کند.

خفاشها برای شناسایی محیط اطراف خود از بینی و یا دهان خود صدا منتشر کرده و با دریافت انعکاس این صداها محیط را کشف می‌کنند.

بسامد این صداهای تولید شده بین 14 هزار تا 100 هزار هرتز است و به این ترتیب گوش انسان توانایی شنیدن بسیاری از این امواج را ندارد. در حقیقت آستانه شنوایی انسان بین 20 تا 30 هزار هرتز است.