نرم افزار سامان رشته 88 در تهران و شهرستان‌ها توزیع شد - نرم افزار - اخبار

نرم افزار سامان رشته 88 در تهران و شهرستان‌ها توزیع شد

دسته : نرم افزار در تاريخ ۱۳۸۸/۵/۴ ۶:۰۲:۵۳ (1430 بار خوانده شده)
رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات و ارزشیابی آموزشی سازمان سنجش از توزیع نرم افزار سامان رشته برای راهنمایی داوطلبان مجاز کنکور سال 1388 در انتخاب رشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، کوروش پرند از توزیع نرم افزار انتخاب رشته (سامان رشته) به همراه ویژه نامه (‌شامل مطالب: سخنی با داوطلبان، کارنامه نتایج علمی (اولیه)، ملاک‌های انتخاب دانشگاه، مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، انتخاب رشته و اهمیت آن، اهمیت و ضرورت توجه به زمینه‌های شغلی رشته‌های دانشگاهی، گزینش بومی، سهمیه‌بندی، محاسبه نمره خام (به درصد)‌، نمره تراز و نمره کل، چگونگی تخصیص ظرفیت هر یک از رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به داوطلبان سهمیه‌های مختلف، روش‌های گزینش دانشجو و دوره‌های تحصیلی در آزمون سراسری، از انتخاب‌های دیگران چگونه استفاده کنیم، مراحل انتخاب رشته اینترنتی) از پنج‌شنبه اول مرداد در کیوسک‌های مطبوعاتی به جز تهران خبر داد.
وی گفت: این نرم افزار از سوم مرداد در تهران نیز توزیع می‌شود.
پرند با بیان این‌که داوطلبان می‌توانند برای انتخاب رشته با افراد آگاه همچون استادان دانشگاه‌ها، مشاوران، معلمان، دانش‌آموختگان دانشگاهی و والدین مشورت کنند، افزود: سازمان سنجش برای ششمین سال اقدام به طراحی نرم‌افزار سامان رشته کرده است. نرم‌افزار سامان رشته یکی از مهم‌ترین ابزارهای چند رسانه‌ای است که به داوطلبان در زمینه انتخاب رشته کمک می‌کند. این نرم‌افزار امکانات متعددی را در دسترس کاربر قرار می‌دهد.
وی درباره امکاناتی که نرم‌افزار سامان رشته دارد، اظهار داشت: قبل از طراحی این نرم‌افزار از طریق بررسی پژوهش‌های متعدد و همین طور انجام یک سری تحقیقات مستقل در سازمان سنجش آموزش کشور مهم‌ترین نیازهای اطلاعاتی داوطلب در زمینه انتخاب رشته شناسایی شده و سعی شد تا در این نرم‌افزار به همة این نیازها پاسخ داده شود. این نرم‌افزار شامل 14 بخش است و اطلاعاتی در زمینه معرفی رشته‌ها در 5 گروه آزمایشی (‌علوم ریاضی: 64 رشته، علوم تجربی: 54 رشته، علوم انسانی: 35 رشته، هنر: 25 رشته، زبان: 9 رشته و رشته‌های مشترک با 28 رشته)، بازار کار و توانایی‌های لازم برای ادامه تحصیل در این رشته، معرفی دروس پایه و اختصاصی رشته‌ها، معرفی 869 دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی (به تفکیک دولتی معرفی 90 دانشگاه، غیردولتی و غیرانتفاعی معرفی 263 مؤسسات، پیام نور معرفی 464 دانشگاه، علوم پزشکی: معرفی 42دانشگاه و آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای معرفی 10 مرکز) و معرفی کلی استان‌ها و شهرهایی که این دانشگاه‌ها در آن‌ قرار دارند، شرح نکات فنی انتخاب رشته، توضیح درباره انواع سهمیه‌بندی‌ها، گزینش بومی، شکست ظرفیت یا تخصیص ظرفیت و نمره کل‌سازی، آئین‌نامه‌های آموزشی، آزمون سراسری 87 در آینه آمار، از انتخاب دیگران چگونه استفاده کنیم، کارنامه داوطلب، دفترچه انتخاب رشته و فرم نظر سنجی در این نرم‌افزار موجود است.
رئیس مرکز تحقیقات و ارزشیابی آموزشی سازمان سنجش گفت: از نکات قابل توجه نرم‌افزار امسال سامان رشته ‌معرفی رشته‌های تحصیلی از جمله آشنایی با بازار کار رشته‌ها، معرفی رشته‌ها، توانایی لازم برای ادامه تحصیل در آن رشته و نام دروس اختصاصی و پایه‌ای که باید در آن رشته گذرانده شود می‌پردازد.
وی گفت: در نرم‌افزار سامان رشته با اشخاص صاحب‌نظر و افراد برتر کنکور سال‌های گذشته مصاحبه شده‌ که بسیار برای داوطلبان جالب است و داوطلب را در انتخاب رشته صحیح، آگاهانه و غیر‌احساسی راهنمایی می‌کند.