فعالان عرصه IT مجازی می‌شوند - گزارش - اخبار

فعالان عرصه IT مجازی می‌شوند

دسته : گزارش در تاريخ ۱۳۸۷/۱/۱۷ ۷:۲۱:۱۱ (1073 بار خوانده شده)
در میان شرکت‌های مختلف فعال در عرصه IT اغلب شرکت‌های بزرگ و شناخته شده، راه مجازی‌سازی را از مدت‌های قبل در پیش گرفته‌اند. در این میان شاید بتوان شرکت IBM را یکی از پیشگامان در استفاده از فرآیند مجازی‌سازی به حساب آورد. درواقع این شرکت مجازی‌سازی را از اواخر دهه 1960 به کار گرفت.

با پیش‌بینی بازار 12میلیارد دلاری مجازی سازی تا سال 2011
فعالان عرصه IT مجازی می‌شوند
ندا لهردی- دنیای اقتصاد
این روزها وقتی درباره «مجازی‌سازی» صحبت می‌شود، بهتر است انتظار شنیدن نظرات چندان منطقی و قابل قبولی را نداشته باشیم.در حالی که مفهوم مجازی سازی در دنیای فناوری اطلاعات در حال گسترش در جهان تجارت است، هنوز این فرآیند برای بسیاری از مدیران شرکت‌های IT دنیا شناخته نشده و دور از ذهن است. این در حالی است که شرکت‌هایی که مجازی سازی را تجربه کرده‌اند از آن به عنوان راه نجاتی برای رهایی از رکود اقتصادی یاد می‌کنند.

مجازی‌سازی و دنیای مدرن
«مجازی سازی» در حقیقت به زبان ساده تغییر مفاهیم واقعی و فیزیکی به مضامین مجازی در دنیای فناوری اطلاعات است. به این ترتیب انواع نرم‌افزارها و سیستم‌های مختلف امکان قرار گرفتن در فرآیند مجازی‌سازی را دارند. در حال حاضر اغلب شرکت‌ها در حال استفاده از مجازی سازی نرم‌افزارها برای مهار حجم پردازش اطلاعات توسط سرورهای کامپیوتر خود هستند. به این ترتیب آنها می‌توانند نرم‌افزارها و سیستم عامل‌های مختلفی را در کامپیوتر خود اجرا کنند. در حقیقت سرورها تنها امکان اجرای یک سیستم عامل یا نرم‌افزار را دارند؛ با این اوصاف فرآیند مجازی‌سازی امکان اجرای چندین برنامه را به یک سرور می‌دهد.

درست به همین دلیل هم هست که مجازی‌سازی به کاهش هزینه‌ها، پس‌انداز و حتی جلوگیری از رکود اقتصادی شرکت‌ها کمک قابل توجهی می‌کند. این همان موضوعی است که شرکت‌های فعال در کشورهای توسعه یافته را برای استفاده از فرآیند مجازی‌سازی مجاب کرده است. گزارش موسسه تحقیقاتیForrester Research درباره تحقیق اخیر این موسسه در مورد مجازی‌سازی نشان می‌دهد که نیمی از شرکت‌های حاضر در این تحقیق در حال مجازی‌سازی سرورهای کامپیوترشان هستند. این در حالی است که دو سوم این شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که تا پایان سال 2008 استفاده از فناوری‌های مجازی‌سازی را آغاز خواهند کرد.

راهی مطمئن برای پس‌انداز
آگاهی از شیوه‌های مجازی‌سازی و آشنایی بیشتر با مزایا و نتایج مفید استفاده از فرآیند مجازی‌سازی، مفهوم جدیدی از آن را پیش روی مدیران شرکت‌های IT در سرتاسر جهان قرار داده است. به این علت است که بسیاری از کارشناسان مجازی‌سازی را راهی مطمئن برای پس‌انداز و جلوگیری از رکود اقتصادی دانسته‌اند. به عقیده کارشناسان برآورد حجم هزینه‌هایی که هر شرکت با استفاده از مجازی‌سازی می‌تواند پس‌انداز کند، کار مشکلی است. با این حال آنها معتقدند که این رقم قطعا مبلغ قابل توجهی خواهد بود. تا آنجا که مجله Forbes اعلام کرده است که حجم بازار مجازی‌سازی تا سال 2011 دو برابر شده و به 12میلیارد دلار خواهد رسید. این در حالی است که این رقم در سال 2007 تنها 5/5میلیارد دلار بوده است.

مجازی‌ترین شرکت‌ها
در میان شرکت‌های مختلف فعال در عرصه IT اغلب شرکت‌های بزرگ و شناخته شده، راه مجازی‌سازی را از مدت‌های قبل در پیش گرفته‌اند. در این میان شاید بتوان شرکت IBM را یکی از پیشگامان در استفاده از فرآیند مجازی‌سازی به حساب آورد. درواقع این شرکت مجازی‌سازی را از اواخر دهه 1960 به کار گرفت. این روزها اما نام شرکت‌هایی مانند Google، Oracle، Microsoft وSun Microsystems هم در بین شرکت‌های مجازی قرار گرفته است. مجله Forbes در بررسی اخیر خود درباره فرآیند مجازی‌سازی، توسعه و به‌کارگیری آن، هفت شرکت را به عنوان مجازی‌ترین شرکت‌های جهان اعلام کرده است.
این شرکت‌ها عبارتند از:

IBM: یکی از نخستین شرکت‌های مجازی‌سازی شده که به تازگی تکنولوژی‌های جدید مجازی‌سازی را برای شرکت‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط عرضه کرده است. درآمد سالانه این شرکت تا پایان سال 2007 برابر 99میلیارد دلار بوده و حجم سرمایه آن در بازار به 161میلیارد دلار رسیده است.
Microsoft: غول نرم‌افزاری دنیا هم با افزایش سرمایه خود در بازار به 275میلیارد دلار توانست درآمد سالانه‌اش را تا پایان سال 2007 به 51میلیارد دلار برساند.
Oracle: این شرکت فرآیند مجازی‌سازی نرم‌افزارهای متن باز خود را از پاییز سال 2007 آغاز کرده است.
درآمد سالانه این شرکت تا پایان سال گذشته میلادی برابر 18میلیارد دلار بوده و حجم سرمایه آن در بازار به 105میلیارد دلار رسیده است.
Sun Microsystems: این شرکت در اوایل دهه 2000 مجازی‌سازی را آغاز کرده و حجم سرمایه خود را در بازار به 14میلیارد دلار رسانده است. درآمد سالانه این شرکت در سال 2007 به 14میلیارد دلار رسید.
Redhat: یکی از تولیدکنندگان بزرگ نرم‌افزارهای متن باز فرآیند مجازی‌سازی را به تازگی آغاز کرده است.
درآمد سالانه این شرکت در سال 2007 برابر 400میلیون دلار بوده و حجم سرمایه آن در بازار به 9/3میلیارد دلار رسیده است.

VM Ware: این شرکت فرآیند مجازی‌سازی را از سال 1998 آغاز کرده و حجم سرمایه خود را در بازار به 5/17میلیارد دلار رسانده است. درآمد سالانه این شرکت در سال گذشته میلادی برابر 3/1میلیارد دلار بوده است.
Citrix Systems: این شرکت از سال گذشته کار مجازی‌سازی را آغاز کرده است. درآمد سالانه این شرکت در این سال برابر 4/1میلیارد دلار بوده و حجم سرمایه آن در بازار به 6/5 میلیارد دلار رسیده است.