با استفاده ازیک ابررایانه نرم‌افزاری برای پیش‌بینی انقلاب‌ها - نرم افزار - اخبار

با استفاده ازیک ابررایانه نرم‌افزاری برای پیش‌بینی انقلاب‌ها

دسته : نرم افزار در تاريخ ۱۳۹۰/۷/۵ ۹:۴۵:۴۱ (933 بار خوانده شده)
سخن از ابررایانه‌ای است که توانست پیش از کشته شدن بن‌لادن، محل اختفای او را با ضریب دقت بسیار بالایی پیش‌بینی کند.
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.


یک محقق رایانه‌ای نرم‌افزاری طراحی کرده است که با رصد اخبارو گزارش‌ها می‌تواند وقوع انقلاب و ناآرامی‌های اجتماعی را در کشورهای مختلف جهان پیش‌بینی کند.

به گزارش ایتنا به نقل از شماران سيستم، کالیو لیتارو (Kalev Leetaru) پژوهشگر دانشگاه ایلینویز که در این زمینه فعالیت‌های زیادی انجام داده، معتقد است تجزیه و تحلیل بخش بزرگی از بایگانی رسانه‌ها، می‌تواند به پیش‌بینی عملکرد جامعه بیانجامد.

به عنوان مثال این نرم افزار با پیگیری اخبار حوادث تونس، مصر و لیبی توانست وقوع «بهار عربی» را پیش بینی کند.

بهار عربی به مجموعه اعتراضات بی‌سابقه‌ای گفته می‌شود که در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ کشورهای جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا را در نوردید.

این نرم افزار که بر ابررایانه‌ای به نام «ناتیلوس اس‌جی‌آی» اجرا می‌شود، برای این که بتواند فرآیند پیش‌بینی را به خوبی و با دقت انجام دهد، به تغذیه خبری گسترده‌ای نیاز دارد.

مرکز متن باز آمریکا، اخبار بی‌بی‌سی، بایگانی روزنامه نیویورک تایمز از سال ۱۹۴۵ و داده‌هایی که در طول ۳۰ سال گذشته از حدود ۱۰۰ میلیون مقاله خبری جمع‌آوری شده، بخشی از منابع مورد استفاده این ابررایانه به شمار می‌رود.

بر اساس این گزارش، ابررایانه مزبور توانست محل اختفای اسامه بن‌لادن، رئیس سابق گروهک طالبان را در محدوده ۲۰۰ کیلومتری، پیش از آنکه دستگیر و کشته شود پیش‌بینی کند.

این پیش‌بینی و مشخص کردن محل حضور بن‌لادن به فقط ۲۰۰ کیلومتر واقعاً شگفت‌انگیز است.

در آن زمان و در حالی که محل دقیق حضور بن‌لادن به یک معمای پیچیده تبدیل شده بود، کالیو لیتارو در گزارشی نوشت: با بررسی اخبار و گزارش‌های بین‌المللی، اینگونه به نظر می‌رسد که بن‌لادن در دایره‌ای به شعاع ۲۰۰ کیلومتر، در اطراف اسلام آباد و پیشاور در شمال پاکستان مخفی شده است.

وی افزوداحتمال این که رهبر طالبان محل اقامت خود را از افغانستان به پاکستان منتقل کرده باشد، دو برابر شده است.

بعدها خبرگزاری‌ها از کشته شدن بن‌لادن در یک ویلا در حومه شهر اسلام آباد پاکستان خبر دادند.

این رایانه همچنین توانست با اتکا به عملکرد خود و با استفاده از منابع خبری متعدد، به شرایط نابسامان مصر و تونس، قبل از وقوع انقلاب در این دو کشور، اشاره کند.
برچسب‌ها: نرم افزار   داده   ابر رایانه