نرم‌افزار بيت‌تورنت چيست؟ - نرم افزار - اخبار

نرم‌افزار بيت‌تورنت چيست؟

دسته : نرم افزار در تاريخ ۱۳۹۰/۹/۲۰ ۱۱:۳۳:۵۱ (850 بار خوانده شده)
بيت‌تورنت با ايجاد شبكه‌هاي مجازي برروي سروري مشخص به دريافت قطعات دسته‌بندي شده فايل‌ها به‌صورت موازي اقدام مي‌كند.

به گزارش خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، زمانيكه به درستي نتوان دانلود فايل را به‌صورت كامل انجام داد و يا سرعت اينترنت پايين باشد و ارتباط قطع و وصل شود، چيزي جز سردرگمي و آشفتگي به بار نخواهد آورد و البته اين موضوع با افزايش ترافيك در سايت‌ها نيز به وجود مي‌آيد.

درخواست فايل با ارسال تقاضا به سمت سرور و مركز موجوديت داده‌ها شكل مي‌گيرد كه روندي تعاملي است و اول درخواست و سپس پاسخ به درخواست و درصورت موافقت ارسال فايل به كاربر مورد نظر انجام مي‌شود.

درخواست به تقاضاي كاربران مبني بر ارسال فايل خاص در صورتي به وقوع مي‌پيوندد كه لينكي از مسيرهاي موجود براي سرور برقرار شود؛ به‌عنوان مثال دانلود فايلي،10 دقيقه زمان مي‌برد و سرور موظف است كه لينكي از مسيرهاي درنظر گرفته شده و خالي را كه همان ترافيك باز است در اختيار دانلود قرار دهد و آن مسير را تا پايان برقراري ارتباط حفظ كند و درنهايت با دريافت پاسخي مثبت از دريافت كامل فايل به اين ارتباط خاتمه دهد.

اصطلاحا ترافيك سايت و يا سرور به معناي همين لينك‌هاي ارتباطي براي برقراري ارتباطات است و به ميزان كاربراني بستگي دارد كه با سايت در حال تعامل‌اند كه البته متقاضيان راه‌اندازي سايت بايد آگاه باشند كه اين ميزان هنگام خريد هاست (ميزبان) سرور مشخص مي‌شود.

در مرحله‌اي كه ترافيك سايت بيش از حد معمول بالا مي‌رود، دسترسي به مسيرهاي خالي براي كاربران جديد فراهم نيست و تنها كاربران جديد در زمان ارسال درخواست خود براي دانلود فايل خاص، تنها با نوار پيشرونده مواجه مي‌شوند و هيچ پيام ديگري دريافت نمي‌كنند كه اين به نوعي قطعي ارتباط با سرور ارائه دهنده خدمات است.

اما بيت‌تورنت (Bittorrent) قابليتي را فراهم مي‌كند تا تمامي سرورهاي در دست اجرا برروي وب تحت كنترل سروري مركزي درآيند و فايل‌ها را به اندازه‌هاي مشخصي درآورده و تعيين مي‌كند كه بايد برروي چه سيستم‌هايي كه در ارتباط با سرور مركزي هستند، قرار بگيرند چراكه با اين كار روند دانلود، به صورت مجزا و در يك زمان، برروي قطعه‌هاي فايل صورت مي‌گيرد.

در نتيجه اين امكان فراهم مي‌شود تا اگر فايلي به صورت عادي در 10 دقيقه دانلود مي‌شد، اين‌بار بسته به قسمت‌هاي تفكيكي در زماني به مراتب كوتاه‌تر دانلود شود و از بار ترافيكي سايت نيز بكاهد تا دسترسي‌ها به آن از بين نرود.

گفته مي‌شود هر زمان كه فايلي توسط اين سرور و شبكه‌اي از رايانه‌ها دانلود مي‌شود، رايانه‌ي تقاضادهنده نيز جزو بخشي از اين شبكه مجازي مي‌شود كه درصورت اتصال‌هاي هم‌زمان و مكرر، اگر درخواست ديگري براي دانلود همان فايل وجود داشته باشد، مي‌تواند بخشي از كار بارگذاري را انجام دهد.

اين نرم‌افزار متن باز در راستاي آسودگي در دريافت فايل‌هاي اينترنتي و تداخل نداشتن در شبكه‌هاي اتصال جهاني به وجود آمده است و هر شخصي مي‌تواند به راحتي آن را دانلود كند و از آن استفاده كند.