نرم‌افزار پیش‌بینی زلزله ساخته شد - نرم افزار - اخبار

نرم‌افزار پیش‌بینی زلزله ساخته شد

دسته : نرم افزار در تاريخ ۱۳۸۷/۱/۱۹ ۴:۲۸:۵۵ (1211 بار خوانده شده)
در یکی از شب‌های سال 1994 زلزله‌ای 7/6 ریشتری شهر لس‌آنجلس در آمریکا را لرزاند، به نحوی که بازسازی این شهر تا دو سال به طول انجامید و 57 نفر جان خود را از دست دادند؛ 12 هزار نفر زخمی شدند و هزاران خانه ویران شد.


کارشناسان پس از این جریان اعلام کردند که اگر زلزله لس‌آنجلس قابل پیش‌بینی بود، تعداد کشته‌شدگان و زخمی‌ها تا چند برابر کاهش می‌یافت.
اما در حال حاضر گروهی از محققان آمریکایی موفق به ساخت نرم‌افزاری شده‌اند که به صورت رایگان روی اینترنت عرضه شده است و کاربران می‌توانند با بارگذاری و نصب آن روی کامپیوترهای شخصی، زلزله‌های احتمالی را پیش‌بینی کنند.
این نرم‌افزار توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا ساخته شده است و به کمک چند حسگر نه‌چندان گران‌قیمت که امروزه در نسل جدید لپ‌تاپ‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، احتمال بروز زلزله را نشان می‌دهد.
"کوچران"(Cochran) مدیر گروه تحقیقاتی تولیدکننده این نرم‌افزارگفت:‌ «ما حسگرهای جدید لپ‌تاپ‌ها که accelerometers نام دارد را با این نرم‌افزار در ارتباط قرار دادیم تا بتوانیم زلزله‌ را پیش‌بینی کنیم. با این سیستم می‌توانیم پس از وقوع پیش‌لرزه در یک شهر احتمال وقوع زلزله در شهرهای مجاور را پیش‌بینی کنیم و به آن‌ها هشدار دهیم. این دستگاه می‌تواند 20 ثانیه پیش از وقوع زلزله ما را مطلع کند.»
www.walletpop.com